تبلیغات
خدا معبود من - دلیل خیانت و نظر قرآن
خدا معبود من
آنگاه که کمیت عقل می لنگند، نیایش بلند ترین قله تعبیر را در پرواز عشق در شب ظلمانی عقل پیدا می کند.
 
شنبه 2 مهر 1390 :: نویسنده : شیدا فراهانی

خیانت

خیانت

واژه ای که وقتی بر زبان میاد ناخود آگاه پای عشق وسط میاد.....عشقی که این وسط شاید قربانی نگاهی شده است.....خیانت را من این طور معنی میکنم که قانونه چیزی رو دور زدن و برخلاف مسیرش حرکت کردن.....حالا این مسیر میتونه هر مسیری باشه.

من در این پست منظورم از خیانت بیشتر حوله یک رابطه دو نفره میچرخه....رابطه ای که اولش با عشق شروع شده....عشقی که نمیشه گفت عشق پاک بوده چون اعتقاد دارم عشق های ناپاک آخرش به خیانت کشیده میشه....چون در پاکی خیانت معنا نخواهد داشت.

پسر یا دختری که بخاطر تنهایی و یا کمبودهای عاطفی در درونش میل به جنس مخالف پیدا میکند بعد از برطرف شدن این کمبود ها و لبریز شدن ظرفیت وجودش خود به خود به فکر چیزه بهتر و جالبتری خواهد گشت.....چرا؟.....چون این رابطه به خاطر کمبود و یا ترس از تنهایی تشکیل شده.....چگونگی شروع یک رابطه مشخص میکند که آیا در این مسیر وفا داری هست یا نه؟.....اصلا واژه وفا به چه معناست؟.....وفا یعنی به عهدی که با طرف مقابلمون میدهیم پایبند باشیم و در این مسیر هیچ چیزی این پایداری را متزلزل نکند.

در یک رابطه همونطور که قبلا گفتم دلیل شکل گیریش همه چی را رقم میزنه...ولی چه چیزی باعث میشه که روابط یک زوجین به خیانت کشیده بشه.

هیچ توجیهی برای خیانت وجود نداره....ولی خیلی از اوقات خود طرف  باعث میشه که طرف مقابلش فکر خیانت به ذهنش بسه.

مثلا همسری که ایرادهای فراوان بر همسرش میگیره...و یا همسری که بخاطر شکهای بی مورد پایه ریزی خیانت را در همسرش شروع میکنه.....کلا مردان ما بدین گونه اند که اگر زیاد مورد توجه و حساسیت زنهایشان قرار بگیرند احساس ارزشمندی زیاد باعث کوچک دیدن همسرشان و بزرگ دیدن خودشان خواهد....توجه کنید گفتم حساسیتهای زیاد....نه اینکه همسری اگه بی تفاوت باشه همسرش بهش خیانت نمیکنه!....نه اینطور نیست.

مردی که در خانه از لحاظ نیازهای عاطفی و جنسی از همسرش ارضا نشه به فکر خارج از خانه و راحت ترین راه حل میگرده....به فکر حل مسئلش نمی افته!....چون ما انسانها کلا راحت طلبیم.....ولی این توجیه خوبی برای خیانت نیست.

همونطور که دوست خوبمون آقا سپهر در پست قبل نظرشون را بیان کردن خیانت فقط در رابطه جنسی با طرف مقابل صورت نمیگیره....خیانت در عاطفه هم رخ میده....مثلا دائما به فکر زنی یا مردی دیگر باشیم و شاید حتی یک تماس بدنی هم رخ نداده باشه....همین یعنی خیانت.

جایی خوندم که برای زنان خیانت قلبی خیلی بدتر از خیانت جنسی هستش.....ولی برای مردان برعکسه......مردان وقتی میفهمند که طرف مقابلشان خیانت کرده اول می پرسند که آیا همبستر هم شدید یا نه.....این براشون مهمتره....و در سوال دومشون میپرسند که آیا دوستشم داشتی؟....این یعنی موضوع اول براشون سخت تره.

ولی یک زن اول میپرسه دوسش داری؟؟....بعدا میره پی این قضیه  که آیا همبستری هم داشته یا نه.

این هم دلیل داره.....چون زنان بیشتر از طریق دل رابطه برقرار میکنن...و فکر میکنن که طرف مقابلشون که جنس مذکر هست هم همینطوره....منظور من این نیست که مردان بیشتر به فکر رابطه جنسی هستند....منظورم اینه که مردان بخاطر غیرتشون اول میپرسن که رابطه جسمی و جنسی داشتید یا نه.....چون اصولا زنی که قبلش پی مردی نباشد تن به رابطه جسمانی نمیزند....ولی مرد بدین گونه نیست.

خیانت را میشه در کمبودها خلاصه کرد....کمبودهایی که طرف مقابل احساس خواهد کرد و موجب ترک وفا داری خواهد شد.

در پست بعدی حرفایی جالب که از نت پیدا کردم را برای شما راجع به این موضوع خیانت میگذارم.

شیدا فراهانی

 

خیانت

    » معنی خیانت
    خـیانت یكی از مفاهیمی است كه معنایش بر همگان روشن است البته با شنیدن این كلمه ذهن بعضی به سراغ معنای عرفی آن یعنی خیانت در امانت می رود ولی ما می خواهیم در اینجا معنای وسیعتری از آن را ارائه نماییم و آن اینكه : خیانت یعنی اینكه ما از كسی انتظار كاری را داشته باشیم و او با قدرت بر انجام آن كار ، در عین ناباوری آن كار را انجام ندهد یا انتظـار ترك آن كار را داشته باشیم و او مرتكب آن كار شود كه با این معنا محدوده خیانت بسیار گسترده می شود و عملا تمام گناهان را در بر می گیرد و هر كس به راحتی می تواند موارد خیانت را در زندگی روزمره خود شناسایی كند .

» خیانت در آینه كلام وحی
    یكی از مفاهیمی كه در هیچ نظام اخلاقی ارزشمند نیست و زشتی و منفور بودنش بر همگان آشكار است مفهوم خیانت است . خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید :

       وَ لا تُجادِلْ عَنِ الَّذینَ یَخْتانُونَ أَنْفُسَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ كانَ خَوَّاناً أَثیماً
    و از كسانی كه به خویشتن خیانت می كنند دفاع مكن ، كه خداوند هر كس را كه خیانتگر و گناه پیشه باشد دوست ندارد .
107 : نساء

    یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
    ای كسانی كه ایمان آورده اید ، به خدا و پیامبر او خیانت مكنید و [ نیز ] در امانتهای خود خیانت نورزید و خود می دانید [ كه نباید خیانت كرد . ]
انفال : 27

    وَ إِمّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خـِیانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلی سَواءٍ إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الْخائِنینَ
    و اگر از گروهی بیمِ خیانت داری [ پیمانشان را ] به سویشان بینداز [ تا طرفین ] به طور یكسان [ بدانند كه پیمان گسسته است ] زیرا خدا خائنان را دوست نمی دارد .
انفال : 58

    إِنَّ اللّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ كُلَّ خَوّانٍ كَفُورٍ
    قطعاً خداوند از كسانی كه ایمان آورده اند دفاع می كند ، زیرا خدا هیچ خیانتكار ناسپاسی را دوست ندارد .
حج : 38

» مضرات خیانت :
    1 ـ انسانها در دنیا با یاری و كمك یكدیگر به راحتی می توانند در كنار هم زندگی كنند ، زندگانی انفرادی برای هیچ كس ‍ میسور نیست ، مگر آنكه از جامعه بشریت خارج شده به حیوانات وحشی ملحق گردد و از طرفی هم زندگانی اجتماعی بر اساس اعتماد مردم به یكدیگر و ترك خیانت می باشد ، اگر خدای نخواسته اعتماد از جامعه انسانی برداشته شود ، ممكن نیست بتوانند با راحتی زندگانی كنند ، پس شخص خائن مورد اطمینان نیست و از مدنیت و هم عضوی جـامعه انسانی خـارج است ، و او را در محفل مدینه فاضله به عضویت نمی پذیرند . و معلوم است چنین شخصی با چه حالت سختی زندگی می كند .
    2 ـ در آخـرت به شخـص خـائن وعده عذاب دردناك داده شده است . در حدیث شریفی از وجود نورانی پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است :

    مَنْ خَانَ أَمَانَةً فِی الدُّنْیَا وَلَمْ یَرُدَّهَا عَلَی أَهْلِهَا مَاتَ عَلَی غَیْرِ دِینِ الْإِسْلَامِ وَلَقِیَ اللَّهَ وَ هُوَ عَلَیْهِ غَضْبَانُ فَیُؤْمَرُ بِهِ إِلَی النَّارِفَیُهْوَی بِهِ فِی شَفِیرِ جَهَنَّمَ أَبَدَ الْآبِدِینَ وَمَنِ اشْتَرَی خِیَانَةً وَهُوَ یَعْلَمُ أَنَّهَا خِیَانَةٌ فَهُوَ كَمَنْ خَانَهَا
    حضرت رسول اكرم (صلّی اللّه علیه و آله) فرمودند : كسی كه در دنیا به امانتی خـیانت كند و آنرا به صاحبش بر نگرداندو با اینحال بمیرد ، غیر مسلمان مرده است و خداوند را در حالی كه آن ذات مقدس بر او غضبناك است ، ملاقات می كند و به امر پروردگار برای همیشه در آتش سوزان جهنم افكنده می شود و كسی هم كه خـریداری كند آن را با علم به خـیانت ، او نیز مثل آن خائن است .
وسائل الشیعة ج19 ص78

    در روایت دیگری آمده است كه :

    سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ حَافَتَا الصِّرَاطِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ الرَّحِمُ وَالْأَمَانَةُ فَإِذَا مَرَّ الْوَصُولُ لِلرَّحِمِ الْمُؤَدِّی لِلْأَمَانَةِ نَفَذَ إِلَی الْجَنَّةِ وَإِذَا مَرَّ الْخَائِنُ لِلْأَمَانَةِ الْقَطُوعُ لِلرَّحِمِ لَمْ یَنْفَعْهُ مَعَهُمَا عَمَلٌ وَتَكَفَّأَ بِهِ الصِّرَاطُ فِی النَّار .
    ابو ذر (علیه الرحمة) گوید : شنیدم رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) می فرمود : رحم و امانت در روز قیامت در دوجانب صراط هستند ، پس وقتی شخص صله رحم كننده و ادا كننده امانت ، پا بر صراط بگذارد به راحتی از آن به سوی بهشت عبور نماید و وقتی خـیانت كننده در امانت و قاطع رحم ، پا بر صراط گذارد با وجود این دو صفت هیچ عملی از اعمالش به او نفعی نمی رساند و صراط او را به آتش سرازیر می كند .
الكافی ج2 ص152

     3 - پـیشوایان دینی ما شخص خائن را از دین خارج می دانند و مسلمان نمی دانند كه در این زمینه در حدیث امام رضا (علیه السلام) آمده است :

    لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً وَلَیْسَ مِنَّا مَنْ خَانَ مُؤْمِناً
    از ما نیست كسی كه با مسلمان غش كند (او را در معامله فریب دهد) ، و از ما نیست كسی كه به مؤمنی خیانت ورزد .
وسائل الشیعة ج19 ص77

    و امیر المؤمنین علی (علیه السلام) نیز می فرمایند :

    رَأسُ الْكُفْرِ الْخِیَانَةُ
    خیانت در پیكر كفر ، به منزله سر اوست .
مستدرك الوسائل ج14 ص15

    و پـیامبر مكرم اسلام حضرت محمد ابن عبد الله (صلی الله علیهما و آله و سلم) نیز می فرمایند :

    لَیْسَ مِنَّا مَنْ یُحَقِّرُ الْأَمَانَةَ حَتَّی یَسْتَهْلِكَهَا إِذَا اسْتَوْدَعَهَا وَلَیْسَ مِنَّا مَنْ خَانَ مُسْلِماً فِی أَهْلِهِ وَمَالِه .
    كسی كه مردم امانتی را در نزد او بگذارند و او آنقدر به آن بی اعتنا باشد و در نگهداری آن كوتاهی كند كه از بین برود از ما نیست و همچنین از ما نیست كسی كه در مال و ناموس كسی خیانت كند .
مستدرك الوسائل ج14 ص13

    4 ـ نمونه ای از جزای خیانت و پاداش امانتداری در این دنیا
    ... اوضاع كسبش از هم پاشید و طلبكاران در فشارش گذاردند . فرزند آن تاجر كه جوان فهمیده و با فراستی بود ، ازسرگذشت تلخ پدر درس عبرت گرفت و از آن واقعه ى دردناك ، تجربه آموخت و متوجّه شد كه تنها یك خیانت ممكن است حیثیّت و شرف آدمى را بر باد دهد و زندگى آبرومند و با عزّتى را به بدنامى و ذلّت تبدیل نماید ، تصمیم گرفت هرگز پیرامون خیانت و گناه نگردد و همواره پاكی و تقوى را پـیشه ى خـود سازد . رفتار پـسندیده ى پـسر مایه ى محبوبیّت و عزّتش گردید . اتّفاقاً در همسایگى آنان افسر ارشدى بود كه از طرف عبدالملك مروان مأموریّت یافت كه بمعیّت سربازان مسلمان بجـبهه ی جـنگ رم برود .
    قبل از حركت آن پسر را طلبید و تمام سرمایه ى نقد خود را كه ده هزار دینار طلا بود باو سپـرد و گفت این طـلاها نزد تو امانت باشد ، من به جبهه ى جنگ میروم ، اگر بسلامت برگشتم شخصاً آنها را دریافت می كنم و حق العمل امانت دارى تو را می پردازم ، اگر كشته شدم مراقب باش هر وقت دیدی زن و فرزندان من در مضیقه ى زندگى قرار گرفتند یك دهم آنرا برای خود بردار و بقیّه را در اختیار آنها بگذار كه آبرومندانه زندگى كنند . افسر نامبرده بسفر رفت و در جـنگ كشته شد . پدر آن جوان ، همان تاجر شكست خورده وقتى از كشته شدن همسایه ی خود آگاه گردید به پسر گفت هیچ كس از طلاهائی كه نزد تو امانت است خـبر ندارد ، من اكنون درمضیقه و تنگدستى هستم از تو می خواهم كه مقداری از آنرا بمن بدهى ، هر وقت در زندگیم گشایشى پیدا شد بتو برمی گردانم . جوان گفت پدر ، تو از خـیانت و نادرستى باین روزگار سیاه گرفتار شده اى . بخدا قسم اگر اعضاء بدنم را قطـعه قطـعه كنند من در امانت خیانت نخواهم كرد ، و اشتباه تو را تكرار نمیكنم و موجبات بدبخـتى خـود را فراهم نمی آورم . مدتی گذشت . بازماندگان افسر مقتول پریشان احوال شدند ، نزد آن جوان آمدند و از وی خواستند كه نامه ای از زبان آنان برای عبدالملك مروان بنویسد و فقر و تهیدستی آنها را به اطّلاع خلیفه ى مسلمین برساند شاید مؤثر واقع شود و به آنها كمكى نماید . نامه را نوشت و تسلیم آنان كرد ولی نتیجه اى نداشت زیرا عبدالملك پاسخ داده بود كه هر كس كشته شود نامش از دیوان بیت المال حذف می گردد . وقتی جـوان از جـواب عبدالملك و ناامیدى بازماندگان افسر مقتول آگاه شد با خود گفت اكنون موقع آن رسیده است كه طلاها را در اختیار آنان بگذارم و از فقر و تنگدستى رهاشان سازم . فرزندان افسر را بمنزل خـود طـلبید و گفت پـدر شما نزد من مقداری پـول طـلا به امانت گذارده و سفارش ‍ كرده است كه در روز تنگدستى آنرا در اختیارتان بگذارم و یك دهمش را برای خـود بردارم . فرزندان از شنیدن این خـبر مسرّت بخش خـوشحال شدند و گفتند هر قدر پدر ما براى شما وصیّت كرده دو برابر خواهیم داد .
    جـوان پولها را آورد ، آنها دو هزار دینار بوى دادند و هشت هزار دینار را با خود بردند . چند روزی از این قضیّه گذشت ، عبدالملك در تعقیب نامه ای كه قبلاً نوشته بودند بازماندگان افسر مقتول را به دربار خود احضار كرد و از وضع زندگى آنان پرسش ‍ نمود .جریان جوان را به اطّلاع خلیفه رساندند . عبدالملك بیدرنگ جوان را احضار كرد و از مراتب درستكارى و امانت وى تجلیل بسیار نمود و پست خزانه دارى كشور را باو سپرد و گفت من هیچ كس را نمی شناسم كه مانند تو شرط درستی و امانت را بجای آورده باشد .

 بقیه در ادامه مطلب

 دلیله اصلی خیانت در دختران پسران زنان و مردان ما چیست؟

 
 
 

» دو نكته عرفانی از كلام بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه ) 
    1 ـ در حدیث مشهوری آمده است كه

    أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ .
    دل انسان با ایمان عرش خداوند رحمان است .
بحار الانوار ج55 ص39

    و در حدیث قدسی دیگری نیز معروف است :

    ََلا یَسَعُنِی أَرْضِی وَلاَ سَمَائِی ، وَلَكِنْ یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤمِنُ .
    آسمانها و زمین گنجایش و ظزفیت مرا ندارند ولی قلب مؤمن ظرفیت پذیرش مرا دارد .
عوالی اللالی ج4 ص7

    پـس دل مؤمن ، عرش و سریر سلطـنت حق و منزلگاه آن ذات مقدس ، و صاحب دل ذات مقدس است . توجه به غیر حق تعالی خیانت به حق است ، و حبّ به غیر ذات مقدس و بندگان خـاص او یعنی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) ، كه در حقیقت همان حبّ اوست ، در مشرب عرفان خیانت است .
    2 ـ خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید :

    إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَأَشْفَقْنَ مِنْها وَحَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً
    ما این امانت را بر آسمان ها و زمین و كوهها عرضه داشتیم و از برداشتن آن باز ایستادند و بیم كردند و انسان آن رابرداشت كه او بسیار ستمگر و نادان بود .
احزاب : 72

    در احادیث شریفه زیادی (امانت) را در این آیه تفسیر فرموده اند به ولایت امیر المؤمنین و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام كه دوستی این خاندان ، و معرفت به مقام مقدس آنها و پیروی از آنها ، امانت الهی است .
    از جمله این احادیث ، روایت كلینی از امام صادق علیه السلام است درباره آیه كریمه :

    إنّا عَرَضنا الامانَةَ علَی ... قَالَ هِیَ وَلَایَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) .
    فرمودند : آن امانت ، ولایت امیر المؤمنین علیه السلام است .
اصول كافی ج1 ص413

    و همانگونه كه بی مهری و ظلم در حق آنها و غصب ولایت و سلطنت آن حضرات عین خیانت به امانت است ، ترك تبعیت آن بزرگواران نیز از مراتب خیانت است . و در احادیث شریفه وارد است كه شیعه كسی است كه از مقتدایانش تبعیت كامل كند ، و الا صرف ادعای شیعه بودن بدون تبعیت تشیع نخواهد بود .
    پـس به مجـرد آنكه در قلب خود دوستی حضرت امیر ، علیه السلام ، و اولاد طاهرینش را دیدیم ، نباید مغرور به این دوستی شویم و گمان كنیم با ترك تبعیت ، این دوستی محفوظ می ماند . چرا كه چه ضمانتی است كه اگر انسان مراقبت نكرد و آثار دوستی را ترك كرد ، این دوستی باقی بماند ؟ ممكن است در آن فشارهای سكرات موت كه از برای غیرمؤمنین و مخلصین می باشد انسان از دهشت و وحشت ، علی بن ابی طالب علیه السلام را فراموش كند .

» مصادیق و موارد خیانت
    1 ـ خـیانت در مال : به اینكه انسان در امانت برادر دینی اش خیانت كند و یا در معامله با او غش روا بدارد و یا مال او رابه زور و حیله از او بگیرد .
    2 ـ خـیانت در ناموس : بی عفتی زن ، خیانت به شوهر است و یا خیانت در ناموس مردم ، مسائلی از این دست كه مشخص است .
    3 ـ خیانت در آبرو و حرمت كسی . مثل فاش نمودن سرّ برادر دینی .
    4 ـ كمك نمودن به ناحق و باطل ، خیانت عظیمی است به جامعه انسانی و به بیان علی علیه السلام :

    طلبُ التَّعاوُنِ عَلَی نُصْرةِ الْباطِلِ جِنایَةٌ وَخِیانَةٌ
    كمك جویی برای یاری باطل هم جنایت است و هم خیانت .
غررالحكم ص460

    5 ـ خیانت به خدا و پیامبر
    در روایتی آمده است كسی كه از بر آوردن حاجت برادر دینی خود دریغ ورزد به خدا و رسول خیانت كرده و اهل جهنم است .
    امام صادق علیه السلام فرمود :

    أَیُّمَا مُؤْمِنٍ مَنَعَ مُؤْمِناً شَیْئاً مِمَّا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ وَهُوَ یَقْدِرُ عَلَیْهِ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ مِنْ عِنْدِ غَیْرِهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُسْوَدّاً وَجـْهُهُ مُزْرَقَّةً عَیْنَاهُ مَغْلُولَةً یَدَاهُ إِلَی عُنُقِهِ فَیُقَالُ هَذَا الْخَائِنُ الَّذِی خَانَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَی النَّارِ
    هر مؤمنی كه دست رد بر سینه برادر نیازمندش بزند با اینكه می تواند از پیش خود یا دیگران نیاز او را برآورد خداوند روز قیامت او را با روی سیاه و چشم كبود و دستهای به گردن بسته وا می دارد و سپس گفته می شود این است آن خیانتكاری كه به خدا و پیامبرش خیانت كرده . آنگاه دستور داده می شود كه وی را به دوزخ ببرند .
وسائل الشیعة ج16 ص388

    6 - اسرار جامعه اسلامی را در اختیار جامعه كفر و افراد منافق قرار دادن .

» ضدّ خیانت ، امانت است
    در ستایش و فضیلت و فوائد آن اخـبار بسیار رسیده است . امام صادق علیه السّلام فرمودند :

    إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ یَبْعَثْ نَبِیّاً إِلَّا بِصِدْقِ الْحَدِیثِ وَأَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَی الْبَرِّ وَالْفَاجِرِ
    خدای عز و جل هیچ پیغمبری را مبعوث نفرمود مگر با راستگوئی و ادای امانت به نیكوكار و بدكار .
الكافی ج2 ص104

    و باز فرمودند :

    لَا تَغْتَرُّوا بِصَلَاتِهِمْ وَلَا بِصِیَامِهِمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلَاةِ وَالصَّوْمِ حَتَّی لَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ وَلَكِنِ اخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَأَدَاءِ الْأَمَانَةِ
    به نماز و روزه مردم فریب نخورید ، چه بسا كه مردی چنان به نماز و روزه عادت كرده كه اگر آن را ترك كند وحشت می كند ، و لیكن آنان را به راستگوئی و ادای امانت بیازمائید .
بحارالانوار ج68 ص2

    و در جای دیگر می فرمایند :

    اُنْظـُرْ مَا بَلَغَ بِهِ عَلِیٌّ (علیه السلام) عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) فَالْزَمْهُ فَإِنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) إِنَّمَا بَلَغَ مَابَلَغَ بِهِ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله و سلم) بِصِدْقِ الْحَدِیثِ وَأَدَاءِ الْأَمَانَةِ
    بنگر كه به چه چیز علی علیه السّلام در نزد رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم به مرتبه ای كه داشت رسید و ملازم آن باش ، همانا علی علیه السّلام به راستگوئی و ادای امانت به آن مقام رسید .
الكافی ج2 ص104

    و امام باقر (علیه السلام) می فرمایند :

    ثَلَاثٌ لَمْ یَجـْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وَجـَلَّ لِأَحَدٍ فِیهِنَّ رُخْصَةً أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَی الْبَرِّ وَالْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَالْفَاجِرِ وَبِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ
    سه چیز است كه در آنها عذری برای هیچ كس نیست : اداء امانت به نیكوكار و بد كردار ، و وفای به عهد و پیمان نسبت به نیكوكار و بدكار ، و نیكی با پدر و مادر ، خوب باشند یا بد .
بحارالانوار ج71 ص56

    خداوند همه ما را از این رذیله اخلاقی (خیانت) مبراء گرداند .







نمایش نظرات 1 تا 30
 
درباره وبلاگ

این وب کاملا شخصیه.....با اجازه معبودم.
من توی این وبلاگ دردهای دلمو با خدای خودم در میون میذارم.....
هرکسی خواست در وبلاگ معبود دست به قلم بشه حتما خبرم کنه تا یه یوزر براش باز کنم.
شیدا فراهانی


مدیر وبلاگ : شیدا فراهانی

نظرسنجی
شما کدام مورد را برای بحث انتخاب می کنید؟







آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :